«Το θαυμάσιο παιχνίδι με το χέρι, με τις σαν του χορού κινήσεις με την μπάλα» αναφέρει επιγραφή που βρέθηκε στην αρχαία Δίπυλο.
Από τη στιγμή που η ανθρώπινη συμπεριφορά εκδηλώνεται κυρίως μέσα από κινήσεις, η ίδια η κίνηση αποτελεί βασικό γνώρισμα ζωής της καθημερινότητας του ανθρώπου.
Η αθλητική κίνηση, διαφέρει από την κίνηση της καθημερινής ζωής. Στην αθλητική άσκηση, όλα τα μέλη του σώματος χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση επιδέξιων κινήσεων προσαρμοσμένων στις ανάγκες του αθλήματος, που καλούνται να εκτελεστούν κάτω από διαφορετικές κάθε φορά περιβαλλοντικές συνθήκες, και οι οποίες απαιτούν πλείστους διαφορετικούς χειρισμούς με ακρίβεια, ταχύτητα, ρυθμό και αποτελεσματικότητα.
Όμως, η αθλητική κίνηση και η σωματική άσκηση γενικότερα, δεν μπορούν από μόνες τους να εκφράσουν ως παράγοντες, την έννοια της διαδικασίας που ονομάζουμε αθλητική προπόνηση. Το παιδί δεν αποτελεί απλά μια μικρογραφία του ενήλικα. Εκτός των μορφολογικών διαφορών και των σωματικών αναλογιών, οι βιολογικές διεργασίες, βιοχημικές και ιστοχημικές, που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης είναι πολύπλοκες και η κάθε μορφής άσκηση πρέπει να προσαρμόζεται σε αυτές.
Η αθλητική προπόνηση πρέπει να έχει βασικό προσανατολισμό, την καλλιέργεια του σώματος, της ψυχής και του πνεύματος, την ηθική διαπαιδαγώγηση και την αισθητική παιδεία των παιδιών. Παιδεύοντας και εκπαιδεύοντας ταυτόχρονα όλα τα επιμέρους συστατικά που πηγάζουν μέσα από αυτές τις έννοιες, πρέπει να οδηγήσουμε – μέσα από μακρόχρονη διαδικασία - στην τελική συνισταμένη που θα παραδώσει το νέο και τη νέα μας στην κοινωνία, έχοντας διαμορφωμένη και ολοκληρωμένη ανάπτυξη της προσωπικότητας, σε πολιτιστικό επίπεδο, γνώση, μόρφωση και πολιτική άποψη.
Η Ομοσπονδία Χειροσφαίρισης Ελλάδας (Ο.Χ.Ε.), σε συνεργασία με την επιτροπή ανάπτυξης (ΕΑΠ/ΟΧΕ), τους τεχνικούς συμβούλους, τους ομοσπονδιακούς και σωματειακούς προπονητές, έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ένα μακροχρόνιο πρόγραμμα ανάπτυξης που ως βασικούς στόχους έχει τη διάδοση του αθλήματος σε όλες τις περιφέρειες και τα σχολεία της χώρας και την ανεύρεση, επιλογή και αξιολόγηση ταλέντων για την μελλοντική στελέχωση των Εθνικών ομάδων. Στα πλαίσια της κοινής αυτής προσπάθειας, από το 2014 υπάρχει άμεση συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία (ΕHF), εφαρμόζοντας ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα επιμόρφωσης (Smart), που απευθύνεται κυρίως στους προπονητές αναπτυξιακών ηλικιών, αλλά και με την Παγκόσμια Ομοσπονδία (IHF), για την υλοποίηση ενός προγράμματος που απευθύνεται στους καθηγητές φυσικής αγωγής (handball at school).
Οι επίσημες Πανελλήνιες διοργανώσεις στις ηλικιακές κατηγορίες, είναι εκείνες που υπάρχουν και στην Παγκόσμια Ομοσπονδία και περιλαμβάνει τα Πανελλήνια πρωταθλήματα Εφήβων – Νεανίδων (ηλικίες κάτω των 18 ετών) και Παίδων – Κορασίδων (ηλικίες κάτω των 16 ετών). Επιπλέον, στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς, διοργανώνονται υπό την αιγίδα της Ο.Χ.Ε. ανοικτά πανελλήνια πρωταθλήματα (open), για παμπαίδες – παγκορασίδες (ηλικίες κάτω των 14 ετών) και μίνι αγοριών – κοριτσιών (ηλικίες κάτω των 12 ετών). Οι Ενώσεις (Ε.Σ.Χ.) και οι Τοπικές επιτροπές σε συνεργασία με την Ο.Χ.Ε., έχουν την ευθύνη διεξαγωγής των τοπικών πρωταθλημάτων αυτών των ηλικιακών κατηγοριών.
Σε όλες τις περιφέρειες της χώρας λειτουργούν κλιμάκια ηλικίας 12-14 ετών για αγόρια και κορίτσια στα οποία συμμετέχουν παιδιά που έχουν τις δυνητικές ικανότητες μελλοντικής εξέλιξης.
Η Επιτροπή Ανάπτυξης (ΕΑΠ/ΟΧΕ), σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, και τους σχολικούς συμβούλους, διοργανώνει σεμινάρια επιμόρφωσης Καθηγητών Φυσικής Αγωγής καθώς επίσης και πολλά τουρνουά Δημοτικών Σχολείων. Επιπλέον σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, καθ΄όλη τη διάρκεια του έτους, με τη συνεργασία των τοπικών συλλόγων διοργανώνονται αγώνες street handball με σκοπό να εισάγουν τα παιδιά στην έννοια του παιχνιδιού μέσα από τη διασκέδαση και την εκτόνωση.
Η χειροσφαίριση (handball) ως ομαδικό σπορ, συνδυάζει την αθλητική κίνηση με το παιχνίδι. Αποτελεί ένα θαυμάσιο μέσο εκγύμνασης των παιδιών προάγοντας την παιδαγωγική διαδικασία, τη συνεργασία, την κοινωνικότητα, την αυτοπεποίθηση, το θάρρος και τη νοητική ανάλυση. Τα βασικά δομικά στοιχεία του παιχνιδιού που είναι το τρέξιμο, το άλμα και η ρίψη, απαντώνται σε όλες τις καθημερινές δραστηριότητες του παιδιού. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στα μικρά παιδιά της προσχολικής και σχολικής ηλικίας, μέσα από κινητικά παιχνίδια να βελτιώσουν τις κινητικές τους δεξιότητες χωρίς να απαιτούνται ιδιαίτερες τεχνικές εκτέλεσης των κινήσεων. Αργότερα, μετά την ηλικία των 8-10 ετών, και όταν η κινητική μάθηση έχει οδηγήσει σε μία ποιοτικότερη και πιο ολοκληρωμένη κινητική συμπεριφορά, η προπόνηση, θα αποτελέσει έναν από τους βασικούς παράγοντες που θα συντελέσουν στη βελτίωση των φυσικών ικανοτήτων και τη γενικότερη απόδοση του παιδιού.
Γ' Σεπτεμβρίου 56
Τ.Κ. 10433
Αθήνα